ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΚΛΕΙΔΙΑ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΚΛΕΙΔΙΑ
Α.     Κοινωνική ένταξη/Κοινωνικοποίηση των ατόμων με αναπηρίες
1.            Καθένας είναι ξεχωριστός και φυσικά οι άνθρωποι με αδυναμίες δεν συνιστούν μια ξεχωριστή ομάδα

2.            Θα πρέπει να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στα άτομα με αναπηρίες για επαγγελματική κατάρτιση, ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και επαγγελματική αποκατάσταση.

Β.      Αποδοχή/Στήριξη/Προστασία των ατόμων με αναπηρίες/Κώδικας Συμπεριφοράς και Επικοινωνίας με άτομα με αναπηρίες

3.            Αποφύγετε να χαρακτηρίζετε με  ετικέτες  ανθρώπους με ή χωρίς αναπηρία

4.            Δυο άνθρωποι με το ίδιο πρόβλημα δεν είναι όμοιοι γιατί απλά πρώτα από όλα, είναι άνθρωποι όπως όλοι μας

5.            Χαρακτηρίζετε τη κατάσταση και όχι το άτομο (π.χ αποφύγετε να πείτε επιληπτικό ή  δυσλεκτικό ένα άτομο -είναι προτιμότερο να λέμε αυτή έχει επιληψία/ αυτός έχει δυσλεξίa)

6.            Συμπεριφερθείτε στους ενήλικες με τον τρόπο που τους αρμόζει ηλικιακά και όχι σαν να είναι παιδιά και γενικά συμπεριφερθείτε στον καθένα με τον τρόπο που αρμόζει στην ηλικία του

7.            Αν επιθυμείτε να προσφέρετε βοήθεια σε κάποιο άτομο με δυσκολίες, ζητήστε πρώτα την άδεια του και  περιμένετε μέχρι η προσφορά σας να γίνει αποδεκτή. Μην υποθέσετε ότι γνωρίζετε τον καλύτερο τρόπο για να βοηθήσετε, ακούστε οποιεσδήποτε οδηγίες έχει να σας πει το συγκεκριμένο άτομο

8.            Μην δείχνετε ότι βρίσκεστε σε δύσκολη θέση όταν πρέπει να χαρακτηρίσετε τη κατάσταση ενός ατόμου και μη προσπαθείτε να το αποφύγετε χρησιμοποιώντας  κοινές εκφράσεις, όπως βλέπω τι εννοείς, χωρίς να λέτε τη κατάλληλη λέξη ή έκφραση. Είναι προτιμότερο να πείτε: «καταλαβαίνω τις δυσκολίες που σου προκαλεί η κινητική σου κατάσταση, ή ο λόγος σου ή ο ακρωτηριασμός σου κ.τ.λ.», μιλώντας έτσι ξεκάθαρα και άνετα

9.            Διατηρήστε οπτική επαφή και μιλήστε ευθέως στο άτομο με αναπηρία (αποφύγετε την επικοινωνία μέσω κάποιου τρίτου ατόμου)

10.        Επιλέξτε την φυσική επαφή με τους ανθρώπους με αναπηρίες,  όπως θα κάνατε και με οποιοδήποτε άλλο

11.        Μιλήστε στα άτομα με αντιληπτικές δυσκολίες και συμβουλέψετε τους εκεί που χρειάζεται, όπως θα κάνατε με ένα φίλο σας βοηθώντας τους έτσι να ωριμάσουν , να γίνουν κοινωνικά αποδεκτοί και να μην εκτίθενται.

12.        Μην σταθμεύετε σε χώρους όπου υπάρχει σήμα αναπήρων

13.        Μην δείχνετε λύπη ή οίκτο στα άτομα με αναπηρία αλλά αποδεχτείτε τους σε ίσο επίπεδο

14.        «Επιτρέψετε τους» να έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης, κοινωνικοποίησης, εκπαίδευσης και εμπλοκής στη καθημερινότητα

15.        Αποδεχτείτε τους στο χώρο εργασίας και στηρίξετε τους να κάνουν αυτό που μπορούν στα μέτρα των δυνατοτήτων τους

16.        Δεν χρειάζεται να ζήσουμε κάτι για να πιστέψουμε ότι υπάρχει. Αρκεί μόνο να κατανοήσουμε το πρόβλημα του άλλου μέσα από τα βιώματά του που θα μας διηγηθεί.

17.        Η ενσυναίσθηση είναι προτιμότερη από τη συμπάθεια προς τα άτομα με αναπηρίες.

18.        Ο ανθρωπισμός είναι προτιμότερος από τη φιλανθρωπία για τα άτομα με αναπηρίες.
19.        Πρέπει να απευθυνόμαστε στα άτομα με αναπηρίες με σωστές λέξεις που να μην επιβαρύνουν τη ψυχολογία τους.

20.        Αποδεχόμαστε όλα τα άτομα με αναπηρίες, προσπαθούμε να τα διευκολύνουμε και όχι να τα δυσκολεύουμε και καλλιεργούμε στα παιδιά μας και όπου μπορούμε αυτή
την κουλτούρα
Γ.      Προσβασιμότητα/Ατομική αυτονομία
21.        Τα άτομα με αναπηρία ζητούν και δικαιούνται πρόσβαση αλλά δεν θέλουν να χαλά ο πολεοδομικός ιστός και τα πολεοδομικά χαρακτηριστικά της πόλης. Π.χ. να μη καλύπτεται ένα παλιό πλακόστρωτο που κοσμεί την πόλη, με άσφαλτο ώστε να υπάρχει πρόσβαση στα άτομα με αναπηρίες αλλά η πρόσβαση να παρέχεται με τρόπο ώστε να μη χαλάσει το πλακόστρωτο. Να μη κατεδαφίζεται ένας τοίχος διατηρητέου κτιρίου που λειτουργεί σαν κέντρο αναψυχής προκειμένου να δημιουργηθεί αποχωρητήριο για άτομα με αναπηρίες αλλά η τοπική αρχή να φροντίσει να υπάρχουν δημόσια αποχωρητήρια κοντά σε περιοχές όπου λειτουργούν χώροι αναψυχής σε διατηρητέα κτίρια (π.χ. Πλατεία Σαριπόλου)

22.        Στα Σχολεία πρέπει να υπάρχουν όλες οι διευκολύνσεις για τα άτομα με αναπηρίες είτε αυτά είναι μαθητές, είτε διδακτικό ή άλλο προσωπικό είτε κάποιος επισκέπτης. Το ίδιο πρέπει να ισχύει για όλες τις υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα και να περιλαμβάνουν και μεταφραστές στη νοηματική γλώσσα η οποία θα πρέπει να διδάσκεται στα Σχολεία έστω σαν επιλεγόμενο μάθημα.

23.        Βελτίωση της υποδομής της πόλης ώστε να παταχθεί το φαινόμενο του κοινωνικού αποκλεισμού των ατόμων με αναπηρίες (χώροι στάθμευσης αναπήρων, ράμπες, δημόσια αποχωρητήρια, πλατιά πεζοδρόμια και πεζόδρομοι, παιγνίδια για παιδιά με αναπηρίες που χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα, δημόσιες συγκοινωνίες).

24.        Οι Πολεοδομικές Αρχές πρέπει να εξαντλούν όλη την αυστηρότητά τους κατά τον έλεγχο της τήρησης των όρων των πολεοδομικών και άλλων αδειών που προνοούν διευκολύνσεις για τα άτομα με αναπηρίες και να μην επιτρέπουν τον αποκλεισμό των ατόμων με αναπηρίες (π.χ. χώροι στάθμευσης και αποχωρητήρια αναπήρων, ράμπες, ανελκυστήρες, χαμηλά τραπέζια και καρέκλες)

25.        Οι διευκολύνσεις προς τα άτομα με αναπηρίες δεν θα πρέπει να δίνονται με τρόπο που να προκαλούν τα βλέμματα (π.χ. τοποθέτηση ράμπας ή ανελκυστήρα και όχι πλατφόρμας).

26.        (ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ EUROPEAN CONCEPT OF ACCESSIBILITY) Ένα προσβάσιμο περιβάλλον πρέπει να:

(α)    Σέβεται την ποικιλομορφία των χρηστών. Κανείς δεν πρέπει να αισθάνεται περιθωριοποιημένος
(β)    Είναι ασφαλές: θα πρέπει να είναι απαλλαγμένο από κινδύνους για όλους τους χρήστες
(γ)     Είναι υγιεινό: δεν θα πρέπει να συνιστά κίνδυνο για την υγεία αλλά αντίθετα να προωθεί και να υποστηρίζει ένα υγιεινό τρόπο ζωής
(δ)    Είναι λειτουργικό: θα πρέπει να είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να εκτελεί τη λειτουργία για την οποία προορίζεται χωρίς προβλήματα ή δυσκολίες.
(ε)     Να μην προκαλεί σύγχυση και αποπροσανατολισμό
(στ)  Να δίνει σαφείς πληροφορίες κατανοητές για όλους
(ζ)     Να είναι καλαίσθητο
Δ.  Αμοιβαίος σεβασμός
27.        Ο κόσμος της αναπηρίας είναι ένας πυρήνας όπου ο κάθε άνθρωπος μπορεί να περάσει έστω και για μία ώρα από αυτόν σε κάποια φάση της ζωής του.

28.        Τα άτομα με αναπηρίες έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους ανθρώπους ανεξαρτήτου φύλου, φυλής, εθνικότητας, θρησκείας και χρώματος και απαιτείται ο ίδιος σεβασμός.

29.        Κάποια άτομα με αναπηρίες έχουν ιδιόρρυθμο χαρακτήρα και αυτό κυρίως λόγω της αναπηρίας τους και της αρνητικής στάσης των υπολοίπων και κάποιες φορές προκαλούν οι ίδιοι καταστάσεις για να επισημάνουν ένα πρόβλημα που απλώς θα μπορούσαν να το πρόβαλλαν με πιο καλό τρόπο και γενικά κρατούν άθελά τους μια αμυντική στάση απέναντι στους αρτιμελής η οποία κάποιες φορές καταντά κουραστική και προσβλητική.
 «Αναπηρία είναι το αποτέλεσμα οργανικών ή περιβαλλοντολογικών αιτίων, που δημιουργούν ένα σύνολο εμποδίων σε σημαντικές περιοχές της ζωής, όπως η αυτοεξυπηρέτηση, η απασχόληση, η εκπαίδευση, η ψυχαγωγία και η γενικότερη κοινωνική συμμετοχή». Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας - Π.Ο.Υ. (World Health Organization - WHO) 2002.
ΝΕΟΤΕΡΟΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΑ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΛΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΥΓΕΙΑΣ
Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η Αναπηρία….
 «Είναι ένα σύνθετο φαινόμενο, που αντανακλά την αλληλεπίδραση μεταξύ των χαρακτηριστικών ενός ατόμου και τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας στην οποία αυτός ή αυτή ζει. Ξεπερνώντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία απαιτεί παρεμβάσεις για την άρση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών εμποδίων.»


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου